Revisited: Escapism

We were sitting by the lake. I was listening to him talk about his past life, regrets and hopes for the future. He was playing some Bob Marley on the ragged old guitar. I sang along with his raspy voice and crisp strumming. At the middle of Redemption Song, he stopped. And he started to tell me a story,

"Dulu aku selalu busk dekat Central Market. Tiap-tiap hari kau akan nampak aku dekat main entrance, dekat Annexe, dekat dengan pasar, merata-rata. Dengan rambut aku sampai pinggang, gian macam nak mati, dengan tak mandi berminggu, busking pon pasal cari duit nak hisap fit. Orang ingat aku gila.

Tapi dia orang tak pikir. Orang gila mana boleh main Bob Marley. Robert Johnson. Pink Floyd. Black Sabbath masa zaman awal diaorang. Led Zep. Manusia memang bodoh kadang-kadang kalau kau nak tau. Anyway.

Kalau kau nak tahu, masa kau kecik dulu aku pernah duduk Europe. Banyak tahun jugak lah. Masa tu dalam 80an. Aku ada lah kerja sambilan situ-sini. Nak support my dream of being a professional musician. Lepas tu, satu hari, I just decided to leave. Aku pon dah lupa kenapa, tapi bottomline, aku ciao keluar dari Malaysia. Aku jual segala benda yang aku ada. Segalanya lah. Dengan satu backpack, aku dengan awek aku masa tu beli sepasang one way ticket to Europe.

Masa mula-mula tu memang syiok. Tinggal kat hostel murah, minum beer murah, jalan sana jalan sini. Lepas tu duit mula kurang. Sampai satu hari habis lesap semuanya.

Masa tu lah aku mula busking untuk cari duit. Europe memang banyak buskers. Banyak gila beb! Aku buat kawan dengan buskers dekat sana, lepas tu aku belajar lah dari diaorang sikit sebanyak. Dari situ aku travel and busk all over Europe. Amsterdam, Paris, Milan, Bordeaux, Berlin, Rome, Barcelona, fuck man everywhere!

Macam-macam aku dah experience kat sana. Seronok memang seronok, tapi kadang-kadang tu susah jugak. There were nights aku dengan awek aku terpaksa tidur dekat tepi jalan. By the riverbanks. Dekat taman. Tumpang tidur dalam brothels. Merempat sini sana. Bila duit sempit makan tak penting, asalkan ada beer! Anyway.

Lepas entah berapa tahun aku tak ingat kau jangan tanya aku, baru aku balik Malaysia. Masa tu lah orang start busking. Believe it or not, aku lah one of the first buskers kat KL. I shit you not bro. Kau tanya lah kawan baik aku tu, Amy Search. Dulu dia pon busker. Dalam bilik. Hahaha!

Dah gelap ni. Maghrib pon nak dekat. Jom pegi surau dulu."